Від «БАТОГА і ПРЯНИКА» до Культури щастя. Ваче Давтян
Чому методи «батога і пряника» більше не працюють і як лідеру створити культуру щастя в своїй компанії, розповів Ваче Давтян на тренінгу «Лідер і команда» в Spalah
Шлях до щастя бізнес-тренера і підприємця Ваче Давтяна почався 15 років тому, коли він прийшов до розуміння, що сенсом життя будь-якої людини може бути тільки щастя. Що воно протилежно задоволенням, за якими ганяються більшість людей, думаючи, що це зробить їх щасливими.
10 років тому він почав вже свідомо створювати в компанії культуру щастя, і зрозумів, що повинен передавати цей досвід іншим компаніям. 5 років тому він почав обережно просувати тему щастя в бізнесі. Як розповідає Ваче, тоді багато крутили пальцем біля скроні, мовляв «ви з глузду з’їхали — де бізнес, а де щастя».
Зараз же поняття «щастя» стає сенсом для все більшої кількості компаній. «Нещасні компанії», які думають тільки про короткостроковий прибуток і плюють на своїх клієнтів, потроху відмирають, поступаючись місцем компаніям нового типу.
У «щасливих» компаніях люди:
- працюють на 31% ефективніше,
- на 66% менше хворіють,
- там на 51% менше плинності
- і на 125% — вигоряння
Про те, як створити культуру щастя в своїй компанії, Ваче Давтян розповів на тренінгу «Лідер і команда» в Spalah. Далі слово Ваче…
ЛІДЕР 1.0: КУЛЬТУРА СТРАХУ
Перший тип лідерства виник ще в стародавні часи. Він ґрунтувався на страху. Це і був батіг: «Я змушую тебе працювати». У племенах таким батогом користувався вождь, пізніше в рабовласницькому ладі — рабовласник.
Чому культура страху не працює?
У культурі страху лідер веде постійну війну за статус, який з давніх часів асоціюється у нас з виживанням. Найкоротший шлях підняти свій статус — опустити чужий. Ось керівник і нападає на колег і співробітників.
Це дає йому відчуття кайфу від переваги на хвилину-півтори, але також породжує злість і агресію в інших людях. Такі почуття змушують їх захищатися і обов’язково викликають у відповідь реакцію.
У культурі страху всі воюють за статус, за владу. І чим більше страху в компанії, тим менше там довіри, залучення, відповідальності і, як результат, прибутку.
ЛІДЕР 2.0: КУЛЬТУРА ВИГОДИ
Цей тип лідерства грунтується на батогу і пряниці: можемо заохотити, а можемо і покарати. Культура вигоди добре працювала в індустріальному суспільстві: зробив на верстаті дві деталі замість однієї і отримав в два рази більше.
Це пряма залежність: ти мені зарплату — я тобі результат.
Чому культура вигоди не працює?
У культурі вигоди лідер фактично говорить: «Гроші — найголовніше». Але якщо співробітників мотивують тільки гроші, то їм завжди буде хотітися їх більше і більше.
Згодом виникнуть претензії:
- «Мені мало платять»,
- «Це не моє завдання».
А потім з’явиться думка, що найкоротший спосіб отримати гроші — вкрасти їх у клієнта або компанії.
ЛІДЕР 3.0. КУЛЬТУРА ЩАСТЯ
В інформаційну епоху, коли чи не єдине, що недоступно машинам — це креатив, цінуються ідеї.
І щоб вони народжувалися, людям необхідно працювати в культурі щастя. Їм потрібна можливість бути тими, ким вони насправді є, відчувати себе дійсно щасливими. Саме на це спрямовано все, що ми робимо в своєму житті.
«На зміну гонитві за прибутком йде пошук щастя» (Андрій Булах, Delloite)
Як створити культуру щастя в компанії?
Фахівці з позитивної психології визначили, що людей робить щасливими:
- сенс,
- залученість,
- досягнення,
- позитивні емоції
- відносини
Завдання лідера — зробити так, щоб все це було в компанії!
Завдання лідера — зробити так, щоб компанія була «щасливою»
Що ж для цього необхідно?
1. Сформулюйте місію і цілі компанії
Люди щасливі, коли у них є місія. Людині важливо робити щось корисне для інших.
Місія кожного співробітника — це частина місії всієї компанії
Тому зберіть топ-менеджерів і подумайте разом, яку користь ви приносите: «Ми робимо смачним кожен день», «Даруємо красу, як прояв любові». Потім допоможіть співробітникам зрозуміти, яким є їхній внесок у втілення місії.
2. Допомагайте людям знайти своє покликання
Коли ми займаємося тим, що нам подобається, години пролітають, як хвилина
Це і є залученість!
Коли люди залучені, вони успішні і ефективні. Завдання лідера — подбати про те, щоб всі співробітники знайшли своє місце в компанії.
Наприклад, у нас в бухгалтерії працювала дуже активна дівчина, яка брала участь у всіх заходах.
Я підійшов якось до неї і запитав: «Вам подобається працювати в бухгалтерії?»
Вона каже: «Ні, не подобається»
Тоді я поцікавився: «Чи не хоче вона спробувати себе в чомусь іншому?»
На що вона дуже здивовано відповіла: «А що, можна?»
- «Звичайно!» — зараз вона працює в логістиці і відчуває себе набагато щасливішою!
3. Підвищуйте «Коефіцієнт Лосади»
Позитив додає енергії, негатив — відбирає її
Згідно коефіцієнту Лосади, якщо співвідношення позитиву до негативу в компанії менше ніж 3: 1, то вона майже завжди неуспішна.
Тобто негатив впливає на нас в 3 рази сильніше, ніж позитив. Але і надлишок позитиву теж має негативні наслідки. В ідеалі співвідношення позитиву до негативу має становити 6-8 позитиву до 1 негативу.
Якщо співвідношення позитиву до негативу менше ніж 3: 1 або більше ніж 11: 1, то компанія неуспішна
Щоб виміряти коефіцієнт Лосади в своїй компанії, запишіть 1 годину типової зустрічі на диктофон.
Прослухайте запис і порахуйте співвідношення позитивних і негативних висловлюваннь.
- До позитиву відносите все, що додає енергію: зацікавленість, похвалу, уточнюючі питання.
- До негативу — все, що енергію відбирає: роздратування, критику, питання зі звинуваченням.
4. Відмовтеся від негативних слів і мату
- Переводьте негатив в позитив.
Наприклад, слово «проблема» у нас в компанії заборонено. Замість цього ми говоримо «питання / завдання»
- Ще одне негативне слово — «ні» (в сенсі «відсутній»).
Особливо якщо ви займаєтеся продажами. Тому що клієнт чує «Немає і не буде», навіть якщо ви потім говорите, що товар привезуть через кілька днів. Ми замінили «ні» на «буде через день / тиждень», або «є аналог».
Або ви даєте завдання співробітнику, а він каже: «Не можу». Чому людина не може? Наприклад, у нього немає потрібних знань, умінь, або ресурсів. Тоді замінюємо на слова «Чи зможу, якщо знайдете ресурси / зніміть з мене інше завдання / відправите мене на навчання».
Так людина шукає можливості, а не виправдання.
- «Але» — наступне негативний слово.
Воно знецінює все, що було сказано до цього: «Ти розумний, але ..», «Я тебе почув, але …».
Компанія Apple в інструкції для менеджерів взагалі забороняє його вживати. Замість цього вони рекомендують говорити «як виявилося». Наприклад: «Я вас почув, і як виявилося, в цьому смартфоні інший процесор».
5. Не штрафуйте людей
Я ще жодного разу не бачив людини, коли людину оштрафували, а він сказав, що це справедливо.
Є два варіанти дій в таких ситуаціях:
- Якщо людина «Ваша»! Ваші цілі і цінності збігаються. Розберіться, чому він помиляється. Навчіть і станьте його наставником.
- Якщо людина не «Ваша»! Попрощайтеся!
Навчіть і станьте його наставником. Якщо людина не «ваша» — попрощайтеся
Співробітника роблять щасливим три речі:
- Автономія. Він відчуває себе вільною людиною, може самостійно приймати рішення
- Цілеспрямованість. Людина розуміє мету компанії і вони збігаються з цілями людини
- Професіоналізм. Можливість постійно зростати і розвиватися, як особистісно, так і професійно
Створіть культуру щастя в своїй компанії і вже незабаром помітите, як ваші співробітники із задоволенням приходять на роботу, ефективніше виконують свої обов’язки і генерують нові ідеї. Компанія стає успішною і щасливою. І з часом ми разом зможемо створити успішну країну щасливих людей.